יום שבת, 16 בינואר 2010

מקסיקו סיטי – Mexico City

מקסיקו, המדינה הצפון מערבית במרכז אמריקה הגובלת עם ארצות הברית, אשר אחת הערים הידועות ביותר בה (לשמצה?) היא עיר הבירה מקסיקו סיטי.. מקסיקו סיטי היא ללא ספק עיר בכל רמ"ח איבריה.. עצומה, סואנת, עמוסה בבניינים ועמוסה בתושבים ואם כל אלו לא מספיקים.. אז נוסיף את הדובדבן שבקצפת, עמוסה בזיהום אויר. מול העיר הזאת תל אביב פתאום נראית כמו עיירת נופש תמימה וקטנה. אז אחרי שקצת התאכזרתי אל העיר וציינתי את כל מה שמרתיע ומעורר אנטגוניזם קל (לפחות אצלי), אני חייבת להודות שיש משהו בעיר הזאת. באופן לא ברור, כל הדברים שמצד אחד מעוררים רתיעה הם גם הדברים המושכים. הגודל של העיר, העוצמה שניתן להרגיש שהולכים ברחובות, עצם זה שבין כל הבניינים אתה פתאום מבין שאתה בן אדם קטן ומה לעשות.. בכלל לא היחיד כאן. לא, אני לא מפוצלת. פשוט תמיד הייתי בחורה אמביוולנטית, למה שאני אתחיל להשתנות עכשיו?

אז על קצה המזלג..


שדרות הרפורמה – Paseo de la Reforma

אז אחרי שקצת בירברתי על כמה גדול ועירוני כאן, הגיע הזמן לתת דוגמאות. שדרות הרפורמה זאת דוגמא נהדרת.. מדובר בשדרה. ואתם בוודאי תוהים, מה מיוחד בשדרה? נראה תמים למדי.. אך אל תיפלו בפח, מדובר בשדרה המתפרסת לאורך 12 ק"מ. לאורך כל השדרה יש המון חנויות, מסעדות, בתי קפה, מרכזי קניות והמון אנשים (וכמובן המון תיירים) שמבלים באזור זה. למעשה, זהו אזור שנחשב למרכז בילויים של העיר, כך שגם בשעות הערב המאוחרות יש מה לעשות פה. מלבד כל אלו לאורך כל השדרה יש צמתים, אשר בכל אחד מהם יש ככר, מזרקה ואנדרטה (לא בסדר הזה ולא מחייב שיהיו שלושתם.. רנדומאלי לחלוטין).

ארמון העם – Palacio Nacional

ארמון העם, הממוקם בככר המרכזית- ככר סוקאלו, הוא למעשה היה מקום משכנם של שליטי מקסיקו לדורותיה. המבנה הוא מבנה עתיק, ניתן לראות את זה במאפייני הבנייה וגם לפי תכולת המבנה. כיום בין היתר הארמון מאכלס המון ציורי קיר של אומן ידוע ונחשב במקסיקו בשם דייגו ריברה. הארמון מציג ציורים שצוירו במשך 16 שנה. זה המקום לומר שאפשר להיות ישראלי חסכן (ואני עדינה) ולהסתובב באופן עצמאי ברחבי המבנה ולנסות להתרשם מהציורים, אך אם לא הכנתם שיעורי בית על האומן והיצירות שלו מבעוד מועד (וכנראה שלא הכנתם), אז סביר להניח שלא תבינו יותר מדי ותשתעממו דיי מהר. כדאי מאד לקחת סיור מודרך, המספק מידע על הציורים ועל האומן. כל ציור חושף פיסת מידע שונה על מקסיקו, ההיסטוריה שלה ואפילו על התפיסות האישיות של האומן לגבי החברה ופוליטיקה. בעזרת הדרכה מתאימה הציורים נתפסים אחרת ומספקים המון מידע (שבעיניי) מעניין. מעבר לכל אלו.. חובבי האמנות שביניכם כנראה שבאמת יידעו להעריך את יצירות האמנות הקיימות כאן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה